Gooi niet weg, lever in!

Gooi niet weg, lever in! is een campagne voor 37 gemeenten bedoeld om inwoners hun elektrisch afval in te laten leveren. Nog altijd verdwijnt er veel van in de afvalbak en dat terwijl ruim negentig procent gerecycled kan worden.

Met een mix van tv, radio, free publicity, Facebook prijsvragen en een spectaculaire inleveractie, met meer dan 600 deelnemende winkels en milieustraten, kwam elke inwoner minimaal tien keer met de boodschap in aanraking. De campagne is voor dit thema uitermate dynamisch en maakt op een vernieuwende manier gebruik van multimediale uitingen. De campagne is ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met Gea Advies.

Regionaal vs. Lokaal

De huisstijl is voor alle uitingen voor de gemeenten is in grote lijnen hetzelfde. Zo is presentatrice Sanny Verhoeven ingezet voor de regionale radio- en tv-reclames. Daarnaast kregen gemeenten de mogelijkheid lokaal aan de sluiten bij hun inwoners, in de vorm van webadvertenties, persberichten, foto’s, posters, banners en content voor narrowcasting. In deze uitingen komen herkenbare lokale ambassadeurs voor, representatief voor de demografische opbouw per gemeente.

Resultaten

De boodschap werd als helder en concreet beschouwd. Door deze crossmediaal in te zetten, is elk van de 1,6 miljoen inwoners minimaal tien keer in aanraking gekomen met de boodschap. De Facebook community groeide binnen zes maanden naar meer dan 2000 volgers.