Een probleem dat zich razendsnel voortplant, hoe pak je dat aan?

De gemeente IJsselstein zat best een beetje in de rats: hoe overtuig je met weinig woorden 34.000 mensen dat ze alleen sámen de rattenoverlast in hun stad kunnen stoppen? Wij bedachten een campagne die de inwoner informeert én stimuleert om in actie te komen.

Overal vaker zichtbaar

Alle uitingen zijn tegelijkertijd overal zichtbaar. In kranten, folders, huis-aan-huisbladen, online en op social media. Alle uitingen linken naar een speciaal ingerichte subpagina op de website van de gemeente. De campagne duurt twee maanden en herhaalt zes handige tips om overlast van ratten te voorkomen. Ook bevatten alle uitingen een call-to-action die bewoners ertoe aanspoort én het gemakkelijk maakt om rattenoverlast te melden.

Facebook

De campagne maakt uiteraard gebruik van social media. Tijdens de looptijd van de campagne wordt elke week een nieuwe tip gedeeld op de Facebookpagina van de gemeente IJsselstein.

Animatie

Naast social posts, advertenties en persberichten wordt ook gebruik gemaakt van animatie om de boodschap laagdrempelig te communiceren. Een animatie legt het grote verhaal uit, vertelt waarom de gemeente sommige maatregelen neemt en waarom deze belangrijk zijn. Ook krijgt de inwoner handvatten aangereikt om actief bij te kunnen dragen aan het terugdringen van de rat.

Print

“Een probleem dat zich razendsnel voortplant, hoe pak je dat aan? Wij: gemeente IJsselstein, het reinigingsbedrijf, de woningbouwcoöperatie en de welzijnsstichting zaten best wel in onze rats. Hoe bereik je, met weinig woorden, 34.000 mensen dat we alleen samen de rat geen kans geven in onze mooie stad? Het deskundige en creatieve brein van Wildeman Media maakte sprekende beelden met korte, pakkende boodschappen. De rat in een animatie; De rat die opdook in een infographic; De rat op posters, flyers en banners en ook online en op facebook is er geen ontkomen aan de rattencampagne voor de IJsselsteiners. Ratten, daar word je niet blij van. Maar, samen gaan we de strijd aan. Én met deze rattencampagne gaan we de strijd winnen! Onze dank aan het team van Wildeman Media voor hun advies, begeleiding, vormgeving en uitvoering.”

Elise van Schalkwijk - Communicatieadviseur Gemeente IJsselstein