De gemeente IJsselstein zat best een beetje in de rats: hoe overtuig je met weinig woorden 34.000 mensen dat ze alleen sámen de rattenoverlast in hun stad kunnen stoppen? Wij bedachten een campagne die de inwoner informeert én stimuleert om in actie te komen.
Een probleem dat zich razendsnel voortplant, hoe pak je dat aan?
Overal vaker zichtbaar
Alle uitingen zijn tegelijkertijd overal zichtbaar. In kranten, folders, huis-aan-huisbladen, online en op social media. Alle uitingen linken naar een speciaal ingerichte subpagina op de website van de gemeente. De campagne duurt twee maanden en herhaalt zes handige tips om overlast van ratten te voorkomen. Ook bevatten alle uitingen een call-to-action die bewoners ertoe aanspoort én het gemakkelijk maakt om rattenoverlast te melden.
De campagne maakt uiteraard gebruik van social media. Tijdens de looptijd van de campagne wordt elke week een nieuwe tip gedeeld op de Facebookpagina van de gemeente IJsselstein.






Animatie
Naast social posts, advertenties en persberichten wordt ook gebruik gemaakt van animatie om de boodschap laagdrempelig te communiceren. Een animatie legt het grote verhaal uit, vertelt waarom de gemeente sommige maatregelen neemt en waarom deze belangrijk zijn. Ook krijgt de inwoner handvatten aangereikt om actief bij te kunnen dragen aan het terugdringen van de rat.

