Duurzaamheidscampagne

100-100-100 is een opvallende campagne waarbij 100 huishoudens, 100 dagen lang, 100 procent van hun afval scheiden. Dit zorgt ervoor dat waardevolle grondstoffen opnieuw gebruikt kunnen worden. De opdracht hebben we uitgevoerd in opdracht van HVC.

Aan de duurzaamheidscampagne deden 3500 deelnemers uit 30 gemeenten mee. Volgens een vast weekformat kregen de deelnemers 100 dagen lang elke dag interactieve content voorgeschoteld, waaronder achtergrondvideo’s en updates van andere deelnemers.

Concept

De huisstijl en de mediamix zijn opgezet in aansluiting op de demografische kenmerken van de inwoners in de 30 gemeenten, en de waarden en doelstellingen van de campagne.

Uitwerking

De groene en witte balk zijn bestaande huisstijlkenmerken. Omdat 100-100-100 een online platform is, heeft bij de opzet van het concept de digitale doorvertaling centraal gestaan.

Responsive website

Wij produceerden een responsive website met aparte app, forum en webshop. Hier gingen 3500 deelnemers digitaal een 100 dagen challenge aan. Ze maakten een profiel en verdienden punten met het maken opdrachten, enquêtes en polls.

Webshop

Eén van de onderzoeksdoelstellingen van de campagne was: erachter komen welke producten de deelnemers zelf zouden uitkiezen om thuis het afval beter te scheiden. Om deze reden maakten we een webshop mogelijk. Voor elke activiteit op het platform kregen de deelnemers punten, die ze konden verzilveren in de webshop. Wij verzorgden de complete afhandeling, inclusief verzending met track & trace.

App

De app is gemaakt om het de deelnemer zo makkelijk mogelijk te maken om dagelijks op het platform actief te zijn. Deelnemers kunnen alle opdrachten maken, stemmen via de polls, en hun weegresultaten invullen en terugzien. De app is veel gebruikt en zorgde ervoor dat een hoog percentage van de deelnemers 100 dagen lang actief bleef. Indien gewenst ontvingen zij dagelijks notificaties.

app_storeAndroid_AppStore_Logo-1

54
Gegenereerd bereik

31
Video's

3500
Huishoudens

88
Minder restafval

53 Evenementen

We organiseerden 32 startbijeenkomsten op 30 locaties. Deelnemers kregen informatie over de 100 dagen en kregen de gelegenheid vragen stellen over het project en afval scheiden in het algemeen. De deelnemers ontvingen een goodiebag met hulpmiddelen om afval beter te scheiden en te wegen. Ter afsluiting van de campagne zijn er 21 evenementen georganiseerd op drie HVC-locaties, waar deelnemers ook een rondleiding kregen door de installaties.

Wat hoort waar?

In welke bak hoort de chipszak? Mag de deksel op de jampot blijven als je die in de glasbak gooit? Om goed je afval te kunnen scheiden is het belangrijk te weten in welke bak het hoort. Deelnemers konden online een dagelijks geactualiseerde database raadplegen. Staat hun product er niet bij, dan sturen ze deze met één druk op de knop in, en voegt de redactie het toe. Zo is de lijst uitgegroeid tot 1.000 producten, die zijn gebundeld in een handig boekje.

Video's

Elke week werden er speciaal voor de deelnemers video’s geproduceerd. Wat gebeurt er met hun gft na inzameling? Hoe vergaat het de deelnemers? Presentatrice Georgina en Afvalcoach Caroline zochten het uit.

Week 0:
“Hoe weeg je jouw afval?”

Week 1:
“Wat gebeurt er met ons afval?”

Week 1:
“Wat hoort waar?”

Week 2:
“Maak het thuis gemakkelijk”

"De samenwerking tussen HVC en Wildeman Media gaat al een aantal jaar terug. Van grootschalige multimediale campagnes, advies op online inzet, videoproducties en het meedenken en uitwerken van creatieve producties; bij Wildeman Media kan het allemaal. De samenwerking is altijd professioneel, enthousiast en gedreven. Wildeman Media wil het beste uit producties en campagnes halen en gaat altijd voor maximaal resultaat. Deadlines zijn heilig en worden altijd gehaald.

Het is heerlijk werken met een partij als Wildeman Media; het bureau verdiept zich grondig in het onderwerp en denkt altijd goed met ons mee als klant. Wildeman Media komt vaak met suggesties hoe onze ideeën beter tot hun recht komen en hoe we maximale exposure voor onze boodschap krijgen. Wildeman Media is voor HVC een zeer betrouwbare en veelzijdige partner!"

Annemiek Meijer - Senior Communicatieadviseur HVC